Selecteer een alinea
Verbonden partijen
Algemeen
Vanwege bestuurlijke, beleidsmatige en/of financiële belangen en mogelijk dito risico’s wordt in deze programmabegroting aandacht besteed aan andere rechtspersonen, waarmee de gemeente Helmond een bestuurlijke én een financiële band heeft.
In artikel 1 lid c BBV wordt financieel belang gedefinieerd als: “Een aan de verbonden partij ter beschikking gesteld bedrag dat niet verhaalbaar is als de verbonden partij failliet gaat onderscheidenlijk het bedrag waarvoor aansprakelijkheid bestaat indien de verbonden partij haar verplichtingen niet nakomt”.
In artikel 1 lid d BBV tenslotte wordt bestuurlijk belang gedefinieerd als: “Zeggenschap, hetzij uit hoofde van vertegenwoordiging in het bestuur hetzij uit hoofde van stemrecht”.
Het inzichtelijk maken van de verbonden partijen is om twee redenen van belang. De eerste reden is dat verbonden partijen vaak beleid uitvoeren dat de gemeente in principe ook zelf kan blijven doen. De gemeente mandateert als het ware de verbonden partij. De tweede reden betreft de kosten, het budgettaire beslag en de financiële risico’s die de gemeente met de verbonden partijen kan lopen en de daaruit voortvloeiende budgettaire gevolgen.
De visie op verbonden partijen is vastgelegd in het visiedocument intergemeentelijke samenwerking voor wat betreft de publiekrechtelijke samenwerkingen en in de Kadernotitie gemeentelijke betrokkenheid privaatrechtelijke rechtspersonen. Deze laatste kadernotitie wordt momenteel geactualiseerd. De visie en realisatie van de doelstellingen zijn per publiekrechtelijke samenwerking vastgelegd in afzonderlijke beleidsdocumenten.
De mate waarin verbonden partijen bijdragen aan de beleidsdoelstellingen is nader toegelicht bij de betreffende beleidsprogramma's. Dit conform die vernieuwde BBV voorschriften, zoals die vanaf deze programmabegroting gelden.
Verbonden partijen
Publiekrechtelijke rechtspersonen
Publiekrechtelijke samenwerking vindt plaats op basis van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr). Dergelijke samenwerkingsverbanden zijn te karakteriseren als verlengd lokaal bestuur. Op deze wijze participeert de gemeente Helmond in de onderstaande 7 gemeenschappelijke regelingen. Vervolgens worden de regelingen nader toegelicht.
- GR Metropoolregio Eindhoven
- GR Reiniging Blink
- GR Veiligheidsregio Zuidoost Brabant
- GR Atlant Groep
- GR GGD Brabant Zuid-oost
- GR Peel 6.1
- GR Omgevingsdienst Zuidoost Brabant
De uitgaven die voortvloeien uit deelname aan gemeenschappelijke regelingen zijn verplichte uitgaven die in de gemeentebegroting opgenomen dienen te worden. Op grond van het bepaalde in de Wet gemeenschappelijke regelingen heeft uw raad de mogelijkheid opmerkingen over de ontwerp begroting kenbaar te maken aan het algemene bestuur van de betreffende gemeenschappelijke regeling. In het voorjaar wordt aan de ontwerpbegrotingen van de 7 openbare lichamen gepresenteerd om uw gevoelen kenbaar te maken.
Gemeenschappelijke regeling Metropoolregio Eindhoven (MRE) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Algemene informatie | |||||
Per 25 februari 2015 is de Metropoolregio Eindhoven doorontwikkeld tot een bestuurlijk platform met een kleine servicegerichte organisatie die de regionale strategie uitwerkt op de thema’s economie, infrastructuur, ruimte en ook het regionale stimuleringsfonds beheert. Daarnaast faciliteert de MRE overleg binnen de regio rond de thema’s duurzaamheid en zorg. Op de genoemde taken zijn geen bevoegdheden overgedragen. Besluitvorming naar aanleiding van uitgebrachte adviezen is voorbehouden aan de colleges en waar relevant de gemeenteraden. | |||||
Ontwikkelingen | |||||
In 2017 vindt een evaluatie plaats van de werkwijze van deze nieuwe netwerkorganisatie. In de loop van 2016 is de vraagstelling en methodiek voor de evaluatie vastgesteld. De raden worden bij de evaluatie betrokken. | |||||
Beleidsvoornemens | |||||
Op regionale schaal gaan de 21 gemeenten uit van één gedeelde agenda, gericht op een sterke metropolitane regio, met focus op drie thema’s: economie, ruimte en mobiliteit. Hiertoe zijn 6 werkplaatsen ingericht met als thema’s: | |||||
Wijze waarop de gemeente een belang heeft | |||||
Het Regionaal Platform is (formeel) de samenkomst van de colleges van de 21 gemeenten en opdrachtgever voor de uitwerking van de Regionale Agenda door de werkplaatsen. Het Algemeen Bestuur, waarin alle 21 gemeenten door lid vertegenwoordigd zijn, stelt de algemene kaders vast. | |||||
Openbaar belang dat er mee gediend wordt | |||||
Samen met andere overheden, bedrijfsleven, kennisinstellingen en maatschappelijke organisaties wordt samengewerkt aan een regionale strategie op de domeinen economie, ruimte en mobiliteit. | |||||
Risico's | |||||
1. Realisering transformatie binnen budgettaire kaders, daarvoor heeft het MRE een transformatie-reserve gevormd. Deze is gevormd tbv: | |||||
Belang begin van het jaar | |||||
Het aandeel van de gemeente Helmond bedraagt 12%, gebaseerd op het aantal inwoners. | |||||
Belang eind van het jaar | |||||
Het aandeel van de gemeente Helmond bedraagt 12%, gebaseerd op het aantal inwoners. | |||||
Gemeenschappelijke regeling Metropoolregio Eindhoven (MRE) | |||||
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | |||
Eigen vermogen | 7.341.000 | 5.515.000 | |||
Vreemd vermogen | 32.432.000 | 27.700.000 | |||
Resultaat | 2.948.000 | ||||
Inwonerbijdrage | 1.194.000 | 1.194.000 | 1.211.000 | ||
Gemeenschappelijke regeling reiniging Blink | |||||
Algemene informatie | |||||
Raadsbesluit d.d.7 februari 2006, bijlagenr. 18 | |||||
Ontwikkelingen | |||||
De colleges hebben op basis van het bepaalde in de Afvalstoffenverordening, ieder voor zich, besloten Blink aan te wijzen als inzameldienst voor het ophalen van huishoudelijke afvalstoffen en KWD-bedrijfsafvalstoffen, zoals bedoeld in de Afvalstoffenverordening. Blink is dientengevolge bevoegd tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen als bedoeld in de artikelen 10.21 eerste lid en artikel 10:22 eerste lid Wet milieubeheer. | |||||
Beleidsvoornemens | |||||
Inspanningen binnen de gemeente op het gebied van afvalinzameling zijn gericht op het realiseren van de doelstellingen uit het landelijk Afval Plan II en de ambities uit de zgn. Mansveld-brief van januari 2014. In Helmond is dat vertaald in de Kadernotitie Afvalbeleid die op 11 maart 2014 is vastgesteld. | |||||
Wijze waarop de gemeente een belang heeft | |||||
Een lid aangewezen door raad uit leden college (wethouder Smeulders; als voorzitter AB en DB) en een plaatsvervangend lid (wethouder De Vries). | |||||
Openbaar belang dat er mee gediend wordt | |||||
De gezamenlijke uitvoeringsorganisatie heeft mede tot het doel zorg te dragen voor gemeentelijke uitvoeringstaken op het vlak van de inzameling, sortering, vermarkting en (eind)verwerking van (grondstoffen in) grof en fijn huishoudelijke afvalstoffen, de gladheidsbestrijding en de reiniging van de openbare ruimte van de deelnemende gemeenten. | |||||
Risico's | |||||
1. De gezamenlijke uitvoeringsorganisatie Blink opereert in een dynamische beleidsmatige context, die rekening moet houden met de ontwikkelingen in de markt. | |||||
Belang begin van het jaar | |||||
Deelnemende gemeenten betalen een bijdrage, gebaseerd op de werkelijke kosten van de uitvoering van de werkzaamheden. GR Blink kent een kostendekkende begroting gerelateerd aan hoogte Afvalstoffenheffing. | |||||
Belang eind van het jaar | |||||
Deelnemende gemeenten betalen een bijdrage, gebaseerd op de werkelijke kosten van de uitvoering van de werkzaamheden. GR Blink kent een kostendekkende begroting gerelateerd aan hoogte Afvalstoffenheffing. | |||||
Gemeenschappelijke regeling reiniging Blink | |||||
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | |||
Eigen vermogen | |||||
Vreemd vermogen | |||||
Resultaat | |||||
Bijdrage in exploitatie | 2.984.000 | 3.221.000 | 3.300.000 | ||
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Brabant Zuidoost | |||||
Algemene informatie | |||||
Raadsbesluit d.d. september 2013, raadsvoorstel 76. | |||||
Ontwikkelingen | |||||
Het bestuur van de gemeente Helmond wil dat mensen zich veilig voelen in de gemeente Helmond. | |||||
Beleidsvoornemens | |||||
Het bevorderen van een veiligere leefomgeving voor mensen die in Zuidoost-Brabant wonen of verblijven. Als het noodzakelijk is, wordt professionele hulp geboden. De Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost is een organisatie waarin brandweer, GHOR en RAV (Regionale Ambulancevoorziening) samenwerken om incidenten en rampen te voorkomen, beperken en bestrijden | |||||
Wijze waarop de gemeente een belang heeft | |||||
De gemeenteraad wijst de burgemeester aan. Zo nodig wordt burgemeester Blanksma - Van den Heuvel vervangen door loco-burgemeester De Vries. | |||||
Openbaar belang dat er mee gediend wordt | |||||
- Adequaat reageren op spoedeisende hulpvragen van burgers, instellingen en bedrijven. | |||||
Risico's | |||||
1. Gemeente is aansprakelijk voor tekorten naar rato van de bijdrage aan de gemeente uit het gemeentefonds. | |||||
Belang begin van het jaar | |||||
Financiering geschiedt o.b.v. rijksbijdragen, bijdragen zorgverzekeraars en de deelnemende gemeenten. | |||||
Belang eind van het jaar | |||||
Financiering geschiedt o.b.v. rijksbijdragen, bijdragen zorgverzekeraars en de deelnemende gemeenten. | |||||
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Brabant Zuidoost | |||||
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | |||
Eigen vermogen | 7.012.000 | 6.800.000 | 6.800.000 | ||
Vreemd vermogen | 28.630.000 | 45.700.000 | 46.800.000 | ||
Resultaat | 4.579.000 | ||||
Gemeentelijke bijdrage | 4.712.000 | 4.576.000 | 4.553.000 | ||
Gemeenschappelijke regeling Werkbedrijf Atlant de Peel (WADP) | |||||
Algemene informatie | |||||
Opgericht: 1 januari 2016 | |||||
Ontwikkelingen | |||||
De gemeente heeft een bredere maatschappelijke doelstelling dan die van het WADP. De drie decentralisaties omvatten immers ook Zorg en Jeugd. Tussen de decentralisaties bestaan diverse raakvlakken waarbij het uit effectiviteit en efficiency van belang is dat er een goede integrale aanpak en afstemming plaats vindt. Voorkomen moet worden dat binnen de decentralisaties de partners teveel eigen richting ontwikkelen en het belang van de eigen organisatie benadrukken. De kracht moet juist in het gezamenlijke tot uitdrukking komen. Het is van belang dat de Raad die integrale aanpak en afstemming bewaakt in de bredere maatschappelijke doelstellingen van de gemeente. | |||||
Beleidsvoornemens | |||||
Uitvoeren van de taakstelling die door de 7 deelnemende gemeenten is vastgesteld en is afgesproken met het werkbedrijf, zoals opgenomen in het ondernemingsplan 2017. | |||||
Wijze waarop de gemeente een belang heeft | |||||
Het college van de gemeente Helmond heeft het recht uit zijn midden, de voorzitter inbegrepen, 2 leden aan te wijzen. Een van hen wordt lid van het dagelijks bestuur en vervult tevens de functie van voorzitter. | |||||
Openbaar belang dat er mee gediend wordt | |||||
WADP is een GR voortgekomen uit samenvoeging van GR Atlant Groep en afdeling Werk en Inkomen (Werkplein). Het WADP voert namens de gemeenten in de arbeidsmarktregio Helmond-De Peel, waaronder Helmond, de Wsw en de Participatiewet uit. | |||||
Risico's | |||||
1. Als gevolg van de modernisering van de Wsw moet marktgericht geopereerd worden, waarbij risico’s niet volledig afgedekt worden uit subsidies gemeenten. | |||||
Belang begin van het jaar | |||||
Het aandeel van de gemeente Helmond is gebaseerd op de van het Rijk ontvangen middelen BUIG, Participatiewet en een algemene bijdrage, zoals opgenomen in de begroting WADP 2017 en af te geven beschikkingen. | |||||
Belang eind van het jaar | |||||
Het aandeel van de gemeente Helmond is gebaseerd op de van het Rijk ontvangen middelen BUIG, Participatiewet en een algemene bijdrage, waarbij verwacht wordt dat het Werkbedrijf minimaal kostendekkend opereert. | |||||
Gemeenschappelijke regeling Atlant Groep | |||||
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | |||
Eigen vermogen | 14.043.000 | 16.281.000 | 14.190.000 | ||
Vreemd vermogen | 7.834.000 | 8.426.000 | |||
Resultaat | 2.238.000 | ||||
Bijdrage in exploitatie | 22.627.000 | 68.641.000 | 68.476.000 | ||
Gemeenschappelijke regeling GGD Brabant Zuid-Oost | |||||
Algemene informatie | |||||
Gevestigd te Eindhoven (Stadhuisplein 2, 5611 EM Eindhoven) | |||||
Ontwikkelingen | |||||
Gemeenschappelijke behartiging van de belangen van de deelnemende gemeenten op het gebied van de gezondheidszorg en de organisatie van het ambulancevervoer in Zuid-Oost Brabant (RAV) per 1 januari 2016. | |||||
Beleidsvoornemens | |||||
De GGD adviseert over gezondheid en helpen zo gezondheidsproblemen te voorkomen. We verzorgen inentingen, geven voorlichting op bijvoorbeeld scholen of aan verenigingen en we adviseren gemeenten over hun gezondheidsbeleid. Met aparte campagnes besteden we aandacht aan speciale aspecten van gezondheid, zoals overgewicht of het gevaar van alcohol voor pubers. Soms behandelt de GGD ook gezondheidsproblemen, zoals bij tuberculose en seksueel overdraagbare aandoeningen (Soa's). | |||||
Wijze waarop de gemeente een belang heeft | |||||
De gemeenteraad wijst een lid (wethouder De Leeuw-Jongejans) en een plaatsvervangend lid (wethouder Van der Zanden) aan voor het algemeen bestuur. Het dagelijks bestuur wordt door en uit het algemeen bestuur gekozen. De voorzitter wordt door en uit het algemeen bestuur gekozen. | |||||
Openbaar belang dat er mee gediend wordt | |||||
De GGD Brabant-Zuidoost streeft - onder regie van de gemeenten – door middel van preventie naar gezondheidswinst van alle inwoners, om zo een bijdrage te leveren aan de kwaliteit van hun leven en zelfredzaamheid te vergroten. De dienstverlening betreft gezondheid, preventie en snelle interventie, is professioneel en betrouwbaar en komt tot stand vanuit de wens van de klant en in dialoog met de opdrachtgevers en samenwerkingspartners”. | |||||
Risico's | |||||
Gemeente is aansprakelijk voor tekorten naar rato van de bijdrage aan de gemeente uit het gemeentefonds. Hierbij zijn er 2 dossiers te benoemen die financiële consequenties kunnen hebben: | |||||
Belang begin van het jaar | |||||
De financiering geschiedt door bijdragen van gemeenten aan het gezamenlijke takenpakket en mogelijke contracttaken en bijdragen van derden. | |||||
Belang eind van het jaar | |||||
De financiering geschiedt door bijdragen van gemeenten aan het gezamenlijke takenpakket en mogelijke contracttaken en bijdragen van derden. | |||||
Gemeenschappelijke regeling GGD Brabant Zuid-Oost | |||||
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | |||
Eigen vermogen | 2.352.000 | 2.122.000 | 2.168.000 | ||
Vreemd vermogen | 14.096.000 | 12.715.000 | 12.545.000 | ||
Resultaat | 52.000 | ||||
Inwonerbijdrage | 1.378.000 | 1.468.000 | 1.467.000 | ||
Gemeenschappelijke regeling Peel 6.1 | |||||
Algemene informatie | |||||
Gemeenschappelijke regeling Peel 6.1; collegebesluit van 18 februari 2014 nadat eerder de raad bij besluit van 4 februari 2014, bijlagenr. 12 toestemming heeft geven voor het treffen van deze gemeenschappelijke regeling. Voor de meest actuele informatie wordt verwezen naar het raadsvoorstel 10 d.d. 2 februari 2016. | |||||
Ontwikkelingen | |||||
De uitvoering van de decentralisatietaken Jeugd, Wmo en Bijzondere Bijstand, Minimabeleid en Schulddienstverlening heeft tot en met 31 december 2016 buiten de gemeenschappelijke regeling Peel 6.1 om door de gemeente Helmond plaatsgevonden. Voor alle Peelgemeenten op basis van afzonderlijke dienstverleningsovereenkomsten. Bekend is dat momenteel gesproken wordt door de andere gemeenten die deelnemen aan Peel 6.1 om de taakuitvoering op het vlak van WMO, Jeugd en BMS onder te brengen bij een andere rechtspersoon per 1 januari 2017. Besluitvorming daarover is pas voorzien in het najaar van 2016. | |||||
Beleidsvoornemens | |||||
Niet van toepassing | |||||
Wijze waarop de gemeente een belang heeft | |||||
De colleges van burgemeester en wethouders wijzen uit hun midden aan twee leden van het Algemeen bestuur. Ook wijzen zij uit hun midden twee plaatsvervangende leden van het algemeen bestuur aan. Tot lid van het algemeen bestuur zijn aangewezen wethouder De Leeuw en wethouder Van der Zanden. Tot plaatsvervangend lid van het algemeen bestuur zijn aangewezen de wethouders Van Bree en De Vries. | |||||
Openbaar belang dat er mee gediend wordt | |||||
Niet van toepassing | |||||
Risico's | |||||
Een lege gemeenschappelijke regeling, risico is dan ook te verwaarlozen. | |||||
Belang begin van het jaar | |||||
Het belang van de gemeente Helmond is gebaseerd op het aantal inwoners. | |||||
Belang eind van het jaar | |||||
Het belang van de gemeente Helmond is gebaseerd op het aantal inwoners. | |||||
Gemeenschappelijke regeling Peel 6.1 | |||||
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | |||
Eigen vermogen | |||||
Vreemd vermogen | 77.000 | ||||
Resultaat | |||||
Gemeentelijke bijdrage | 30.000 | ||||
Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB) | |||||
Algemene informatie | |||||
Gevestigd te : Eindhoven (Wal 28, Postbus 8035, 5601KA Eindhoven) | |||||
Ontwikkelingen | |||||
Omgevingsdiensten zijn opgericht op basis van afspraken uit 2009 tussen rijk, IPO en VNG (Package Deal). De Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB) voert sinds 1 juni 2013, een verplicht pakket aan basistaken uit op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH). Ook verricht de ODZOB activiteiten in de openbare ruimte die verwant zijn aan deze VTH-taken (verzoektaken). | |||||
Beleidsvoornemens | |||||
Naast de wet komt er ook nog een AMvB VTH en een wijziging van het Besluit Omgevingsrecht. In de concept AMvB VTH wordt een vertaalslag gemaakt van de Package Deal (basistakenpakket) naar het Besluit Omgevingsrecht (Bor). Ook zijn procescriteria opgenomen voor vergunningverlening en wordt de basis gelegd voor een gemeenschappelijk inspectiesysteem (Inspectieview Milieu). | |||||
Wijze waarop de gemeente een belang heeft | |||||
Het Algemeen Bestuur, waarin alle 21 gemeenten en de provincie NB door een lid vertegenwoordigd zijn, stelt de algemene kaders vast. Het Dagelijks Bestuur draagt zorg voor de uitvoering van besluiten van het Algemeen Bestuur van de ODZOB en ze ziet toe op het correct functioneren van de bedrijfsvoering van de uitvoeringsorganisatie. Wethouder Smeulders lid van het Algemeen Bestuur namens Helmond. | |||||
Openbaar belang dat er mee gediend wordt | |||||
De ODZOB zorgt voor een gezonde en veilige leefomgeving (kwaliteit van de fysieke leefomgeving) door uitvoering van de door de deelnemers in de gemeenschappelijke regeling opgedragen taken. | |||||
Risico's | |||||
- Uurtarieven | |||||
Belang begin van het jaar | |||||
Afrekening en verdeling vindt plaats op basis van de uitgezette opdrachten bij de ODZOB door de deelnemers. | |||||
Belang eind van het jaar | |||||
Afrekening en verdeling vindt plaats op basis van de uitgezette opdrachten bij de ODZOB door de deelnemers. | |||||
Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB). | |||||
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | |||
Eigen vermogen | 1.033.000 | 1.577.000 | 1.355.000 | ||
Vreemd vermogen | 6.266.000 | 5.435.000 | 3.935.000 | ||
Resultaat | 543.000 | -222.000 | 174.000 | ||
Verbonden partijen
Privaatrechtelijke rechtspersonen
Privaatrechtelijke organisaties zijn in het Burgerlijk Wetboek nader geregeld, en kunnen stichtingen, verenigingen, coöperaties en vennootschappen zijn. In het laatste geval wordt de term deelneming geïntroduceerd.
De gemeente Helmond participeert in de volgende privaatrechtelijke rechtspersonen. Die afzonderlijk toegelicht worden.
- Brainport Development NV
- Automotive Facilities Brainport (AFB) Holding
- NV Bank voor Nederlandse Gemeenten
- Enexis Holding NV
Brainport Development NV | |||||
---|---|---|---|---|---|
Algemene informatie | |||||
Brainport Development NV | |||||
Ontwikkelingen | |||||
Beleidsvoornemens | |||||
Voor de periode 2017-2020 is een meerjarenprogramma opgesteld waarin de Brainport strategie Brainport Next Generation is uitgewerkt. Dit meerjarenprogramma is eind 2016, na voorafgaande consultatie met betrokken overheden, bedrijfsleven en kennisinstellingen in de regio vastgesteld. | |||||
Wijze waarop de gemeente een belang heeft | |||||
De gemeente Helmond is aandeelhouder van Brainport Development NV. Commissarissen worden benoemd door de stichting Brainport. Burgemeester Blanksma is bestuurslid van de stichting Brainport. | |||||
Openbaar belang dat er mee gediend wordt | |||||
Brainport Development NV is een economische ontwikkelingsorganisatie die samen met partners uit bedrijfsleven, kennisinstellingen en overheid werkt aan het versterken van Brainport Regio Eindhoven. | |||||
Risico's | |||||
1. Het niet voor handen hebben van middelen voor investeringen. | |||||
Belang begin van het jaar | |||||
Inleg aandelenkapitaal: 328 aandelen à € 453,78 = € 148.840 | |||||
Belang eind van het jaar | |||||
Inleg aandelenkapitaal: 328 aandelen à € 453,78 = € 148.840 | |||||
Brainport Development NV | |||||
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | |||
Eigen vermogen | 3.287.000 | ||||
Vreemd vermogen | 2.611.000 | ||||
Resultaat | 35.000 | ||||
Automotive Facilities Brainport (AFB) Holding | |||||
Algemene informatie | |||||
Gevestigd: Emmasingel 11, 5611 AZ Eindhoven | |||||
Ontwikkelingen | |||||
Er zijn vier testlaboratoria ontwikkeld: voor elektrische mobiliteit, voor coöperative driving, voor manufacturing processes, training en education, en voor endurance, safety en testing. Om een open innovatie te stimuleren, kunnen onderwijsinstellingen en startende bedrijven onder gunstige voorwaarden van deze testlabs gebruikmaken. Het programma realiseert bovendien een accelerator center met werkplaatsen en kantoorunits voor startende automotive bedrijven. | |||||
Beleidsvoornemens | |||||
Doel van het AFB-programma is om de internationale concurrentiepositie van de Automotive campus te verstevigen. Hiertoe worden vier testlaboratoria ontwikkeld: voor elektrische mobiliteit, voor cooperative driving, voor manufacturing processes, training en education, en voor endurance, safety en testing. Om een open innovatie te stimuleren, kunnen onderwijsinstellingen en startende bedrijven onder gunstige voorwaarden van deze testlabs gebruikmaken. Het programma realiseert bovendien een accelerator center met werkplaatsen en kantoorunits voor startende automotive bedrijven. | |||||
Wijze waarop de gemeente een belang heeft | |||||
De gemeente Helmond is aandeelhouder. De directie wordt momenteel gevoerd door de directie van AutomotiveNL. B.V. | |||||
Openbaar belang dat er mee gediend wordt | |||||
a. het opzetten, exploiteren, deelnemen in en beheren van facilitaire testcentra op de High Tech Automotive Campus in Helmond; | |||||
Risico's | |||||
1. Verlies inleg aandelenkapitaal bij gedwongen liquidatie. | |||||
Belang begin van het jaar | |||||
De gemeente Helmond neemt deel voor 38% van het geplaatst aandelenkapitaal. | |||||
Belang eind van het jaar | |||||
De gemeente Helmond neemt deel voor 38% van het geplaatst aandelenkapitaal. | |||||
Automotive Facilities Brainport (AFB) Holding | |||||
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | |||
Eigen vermogen | -101.000 | ||||
Vreemd vermogen | 2.160.000 | ||||
Resultaat | -107.000 | ||||
NV Bank voor Nederlandse Gemeenten | |||||
Algemene informatie | |||||
NV Bank voor Nederlandse Gemeenten | |||||
Ontwikkelingen | |||||
De strategie van de BNG is met ‘de klant’ mee te bewegen. De bank doet dit door met diensten op maat in te spelen op de veranderende behoeften van de klanten. De financiële diensten omvatten kredietverlening, advies, betalingsverkeer, elektronisch bankieren en vermogensbeheer en gebiedsontwikkeling. | |||||
Beleidsvoornemens | |||||
De BNG Bank is de bank voor overheden en instellingen met specifieke expertise in de publieke sector. Door de lage financieringstarieven draagt de bank bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burgers. | |||||
Wijze waarop de gemeente een belang heeft | |||||
Jaarlijks is er een aandeelhoudersvergadering. | |||||
Openbaar belang dat er mee gediend wordt | |||||
De BNG bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank heeft toegang tot financieringsmiddelen tegen scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Uiteindelijk leidt dit voor de burger tot lagere kosten voor verschillende voorzieningen. | |||||
Risico's | |||||
Macro-economische omstandigheden kunnen sterke vermogenspositie beïnvloeden. Risico’s worden laag ingeschat (thans tripple AAA). | |||||
Belang begin van het jaar | |||||
Gemeente Helmond bezit 52.650 aandelen à € 2,50. | |||||
Belang eind van het jaar | |||||
Gemeente Helmond bezit 52.650 aandelen à € 2,50. | |||||
NV Bank voor Nederlandse Gemeenten (x € 1.000) | |||||
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | |||
Eigen vermogen | 3.582.000 | ||||
Vreemd vermogen | 149.891.000 | ||||
Resultaat | 126.000 | ||||
Enexis Holding NV | |||||
Algemene informatie | |||||
Als gevolg van de verkoop van de aandelen van de gemeente Helmond in Essent NV in 2009 is er een aantal andere deelnemingen bijgekomen waarvan | |||||
Ontwikkelingen | |||||
Enexis is bezig met een herijking van haar strategie. Doel is om deze nieuwe strategie in de AvA van april 2017 vast te laten stellen door haar aandeelhouders. | |||||
Beleidsvoornemens | |||||
a. In de Elektriciteits- en Gaswet is vastgelegd dat Enexis de netbeheerder is. Onze burgers kunnen niet kiezen. Enexis zorgt voor het veilig, betrouwbaar, betaalbaar en klantgericht transporteren van energie. | |||||
Wijze waarop de gemeente een belang heeft | |||||
Jaarlijks is er een aandeelhoudersvergadering. | |||||
Openbaar belang dat er mee gediend wordt | |||||
(a) Enexis Holding NV beheert het energienetwerk in Noord-, Oost- en Zuid-Nederland voor de aansluiting van ongeveer 2,7 miljoen huishoudens, bedrijven en overheden. De netbeheerderstaak is een publiek belang, wettelijk geregeld met o.a. toezicht vanuit de Autoriteit Consument en Markt. | |||||
Risico's | |||||
Risico’s worden laag ingeschat vanwege het afbouw scenario | |||||
Belang begin van het jaar | |||||
Gemeente Helmond bezit 23.177 aandelen à € 1 in Enexis Holding NV, voor het geringe aandelenkapitaal in de andere BV’s wordt verwezen naar de paragraaf financiering. | |||||
Belang eind van het jaar | |||||
Gemeente Helmond bezit 23.177 aandelen à € 1 in Enexis Holding NV, voor het geringe aandelenkapitaal in de andere BV’s wordt verwezen naar de paragraaf financiering. | |||||
a. Enexis Holding NV (x €1.000) | |||||
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | |||
Eigen vermogen | 3.616.000 | ||||
Vreemd vermogen | |||||
Resultaat | 200 | ||||
b. CBL. Vennootschap BV (x $1.000) | |||||
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | |||
Eigen vermogen | 9.500 | 1.000 | |||
Vreemd vermogen | 445 | 150 | |||
Resultaat | -67 | -50 | -15 | ||
c. Vordering Enexis BV (x €1.000) | |||||
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | |||
Eigen vermogen | 43 | -15 | |||
Vreemd vermogen | 862.200 | 362.300 | 362.300 | ||
Resultaat | -22 | -40 | -15 | ||
d. Verkoop Vennootschap BV (x €1.000) | |||||
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | |||
Eigen vermogen | 84.800 | 1.200 | 1.100 | ||
Vreemd vermogen | 31.100 | 20 | 20 | ||
Resultaat | 48.900 | -350 | -50 | ||
e. Claim Staat Vennootschap (x €1.000) | |||||
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | |||
Eigen vermogen | -42 | -92 | -167 | ||
Vreemd vermogen | 50 | 150 | 225 | ||
Resultaat | -50 | -100 | -75 | ||
f. Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV (x €1.000) | |||||
Rekening 2015 | Begroting 2016 | Begroting 2017 | |||
Eigen vermogen | 1.600 | 1.600 | 1.600 | ||
Vreemd vermogen | 118 | 118 | 118 | ||
Resultaat | -18 | -15 | -15 | ||