In dit hoofdstuk worden de algemene dekkingsmiddelen van de gemeente uitgewerkt en nader toegelicht. De baten uit deze algemene dekkingsmiddelen zijn niet meegenomen bij de diverse programma's, met uitzondering van de lokale heffingen waarvan de besteding gebonden is aan de opbrengsten (zoals rioolopbrengsten, opbrengsten uit afvalstoffen, leges, markten, parkeren e.d.).
(bedragen x € 1.000)
Rekening | Begroting | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
Lasten: | 7.300 | -1.514 | 32.856 | 33.617 | 34.467 | 35.913 |
Baten: | 207.508 | 192.679 | 200.713 | 201.360 | 201.685 | 202.406 |
Saldo: | 200.208 | 194.192 | 167.857 | 167.743 | 167.218 | 166.493 |
Verrekening met reserves | ||||||
Stortingen | 9.820 | 34.781 | 5.547 | 40 | 9 | 3 |
Onttrekkingen | 17.996 | 54.205 | 7.075 | 4.220 | 3.148 | 2.871 |
Saldo | 208.384 | 213.617 | 169.386 | 171.923 | 170.357 | 169.362 |
Specificatie per hoofdproduct | 2017 | 2017 | 2017 | |
---|---|---|---|---|
HP940 | Post Onvoorzien | 500 | -500 | |
HP944 | Overige financiële middelen | 7.418 | 13.954 | 6.536 |
HP950 | Onroerend zaak belasting | 498 | 20.656 | 20.159 |
HP960 | Overige belastingen | 895 | 930 | 35 |
HP970 | Algemene rijksuitkeringen/gemeentefonds | 1.296 | 170.136 | 168.840 |
HP991 | Overhead | 30.527 | 2.113 | -28.415 |
HP992 | Doorbelasting overhead | -2.731 | 2.731 | |
Totaal | Algemene dekkingsmiddelen | 38.403 | 207.789 | 169.386 |
Nieuwe ontwikkelingen
(bedragen x € 1.000) | |||||
Hoofd | Nieuwe ontwikkelingen | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
Beleidsintensivering | |||||
944 | Extra investeringsimpuls voor komende jaren | 4.800 | |||
950 | Precario en OZB | -17 | -17 | -17 | -17 |
960 | Precario en OZB | 17 | 17 | 17 | 17 |
Beleidsintensivering | 4.800 | ||||
Gemeentefonds | |||||
970 | Baten Gemeentefonds | -4.054 | -6.080 | -6.309 | -7.093 |
970 | Wetsvoorstel vrijlating lijfrenteopbouw | 53 | 64 | 76 | 82 |
Gemeentefonds | -4.001 | -6.016 | -6.233 | -7.011 | |
Onontkoombare knelpunten | |||||
960 | Oninbaarheid belastingen en heffingen | 175 | 175 | 175 | 175 |
Onontkoombare knelpunten | 175 | 175 | 175 | 175 | |
Vrijval reserves | |||||
944 | Opheffen reserve WMO | -70 | |||
944 | Onderuitputting 2e Ontsluiting Stiphout | -470 | |||
944 | Vrijval reserve Strategische investeringen | -850 | |||
944 | Reserve incidentele middelen 2015 (incl. afronding) | -416 | |||
Vrijval reserves | -1.806 | ||||
Totaal nieuwe ontwikkelingen Algemene dekkingsmiddelen | -832 | -5.841 | -6.058 | -6.836 |
Beleidsintensivering | |
944 Extra investeringsimpuls voor komende jaren | |
Om extra investeringen in de toekomstige jaren mogelijk te maken wordt € 4,8 miljoen toegevoegd aan de dekkingsreserve investeringen economisch nut. Bij de tweede Berap 2016 is met hetzelfde oogmerk een extra bijdrage toegevoegd van € 1,2 miljoen aan deze reserve. | |
950 Precario en OZB | |
Betreft de derving van inkomsten door afschaffing van de precariobelasting voor alle uitstallingen in de stad. Om deze gederfde inkomsten te dekken wordt de OZB verhoogd met ongeveer 0,25%. | |
960 Precario en OZB | |
Betreft de derving van inkomsten door afschaffing van de precariobelasting voor alle uitstallingen in de stad. Om deze gederfde inkomsten te dekken wordt de OZB verhoogd met ongeveer 0,25%. | |
Gemeentefonds | |
970 Baten Gemeentefonds | |
De consequenties van de december- en meicirculaires worden vertaald in een aanpassing van de uitkeringen Gemeentefonds. Voor een groot deel staan hier taakmutaties tegenover die conform het beleid in Helmiond worden toegevoegd aan de programmahoofdstukken en daar ook worden toegelicht. Ook de loon- en prijsaanpassingen vanaf 2017 zitten in de bijstelling alsmede het accres van het gemeentefonds. De baten worden daarmee in overeenstemming gebracht met de verwachte inkomsten uit het Gemeentefonds. | |
970 Wetsvoorstel vrijlating lijfrenteopbouw | |
Ter compensatie van de uitvoeringskosten die voortvloeien uit het wetsvoorstel Vrijlating lijfrenteopbouw en inkomsten uit arbeid en bevordering vrijwillige voortzetting pensioenopbouw wordt de algemene uitkering opgehoogd. Met het wetsvoorstel wordt in het kader van de Participatiewet geregeld dat lijfrenten binnen zekere grenzen niet als vermogen worden aangemerkt, met als gevolg een toename van de bijstandspopulatie. De middelen hiervoor zijn in de septembercirculaire 2015(Gemeentefonds) opgenomen. | |
Onontkoombare knelpunten | |
960 Oninbaarheid belastingen en heffingen | |
Evenals andere gemeenten in Nederland ziet ook Helmond dat de invordering van de gemeentelijke belastingen (OZB, riool- en afvalstoffenheffing) bij de burger en ondernemer steeds meer leidt tot laat of in het geheel niet betalen van de aanslag. Ieder jaar leidt dit bij de jaarrekening tot een noodzakelijke aanvullende storting in de voorziening oninbare debiteuren. Om dit structureel op te vangen wordt vanaf 2017 jaarlijks € 375.000 gestort in de betreffende voorziening. | |
Vrijval reserves | |
944 Opheffen reserve WMO | |
Voor oude claims op de WMO is een reserve van €70.000. Als er nog oude claims komen, kan dit opgevangen worden binnen de bestaande budgetten of in de nieuwe reserve achtervang WMO. De reserve voor de oude claims is daarom vrij gevallen ten gunste van het budgettair beeld. | |
944 Onderuitputting 2e Ontsluiting Stiphout | |
Er is een voordeel ontstaan binnen het project voor de 2e ontsluiting Stiphout van € 470.000. Dit project wordt volledig gedekt uit de reserve strategische investeringen. Inzet van dit deel van de reserve is niet meer noodzakelijk en vrijgevallen ten gunste van het budgettair beeld. | |
944 Vrijval reserve Strategische investeringen | |
Conform de vorig jaar ingezette lijn is er een integrale afweging gemaakt van de strategische investeringen. Hieruit blijkt dat een deel van de onttrekking uit de reserve strategische investeringen, groot € 850.000, niet noodzakelijk is. Dit saldo valt vrij ten gunste van het budgettair beeld. | |
944 Reserve incidentele middelen 2015 (incl. afronding) | |
In de reserve incidentele middelen 2015 zit een bedrag van € 400.000 voor schulddienstverlening voor 2015 dat uiteindelijk vanuit de bestaande budgetten gefinancierd kon worden. De claim op deze reserve kan daardoor vrijvallen tezamen met enkele restantsaldi van overige reserves. |
Overige mutaties
Aansluiting met vorige begroting
(bedragen x € 1.000)
Begroting | Meerjarenbegroting | |||
---|---|---|---|---|
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
Lasten | ||||
Primitieve begroting 2016-2019 | 7.601 | 7.610 | 8.304 | 8.707 |
Lasten vastgestelde PB 2016-2019 | 7.601 | 7.610 | 8.304 | 8.707 |
Begrotingsmutaties | 629 | 674 | 676 | 678 |
Raadsvoorstellen | 629 | 674 | 676 | 678 |
Actuele stand lasten PB 2016-2019 | 8.230 | 8.284 | 8.980 | 9.385 |
Overige technische mutaties | 24.593 | 24.949 | 25.040 | 26.412 |
Beleidsintensivering | 4.800 | 0 | 0 | 0 |
0 | -192 | -417 | -517 | |
Kapitaallasten | -985 | -1.123 | -867 | -1.109 |
Nominale ontwikkelingen (loon-prijs) | 1.538 | 1.500 | 1.488 | 1.488 |
Gemeentefonds | 53 | 64 | 76 | 82 |
Onontkoombare knelpunten | 175 | 175 | 175 | 175 |
Totaal nieuwe ontwikkelingen lasten | 30.174 | 25.373 | 25.495 | 26.531 |
Totaal lasten PB 2017-2020 | 38.403 | 33.657 | 34.476 | 35.916 |
Baten | ||||
Primitieve begroting 2016-2019 | 200.045 | 198.417 | 197.983 | 197.983 |
Baten vastgestelde PB 2016-2019 | 200.045 | 198.417 | 197.983 | 197.983 |
Begrotingsmutaties | -76 | -76 | -76 | -76 |
Actuele stand baten PB 2016-2019 | 199.969 | 198.340 | 197.907 | 197.907 |
Overige technische mutaties | 1.506 | 1.340 | 1.139 | 779 |
Kapitaallasten | -830 | -1.476 | -1.949 | -2.059 |
Nominale ontwikkelingen (loon-prijs) | 1.285 | 1.296 | 1.427 | 1.558 |
Gemeentefonds | 4.054 | 6.080 | 6.309 | 7.093 |
Vrijval reserves | 1.806 | 0 | 0 | 0 |
Totaal nieuwe ontwikkelingen lasten | 7.821 | 7.240 | 6.926 | 7.371 |
Totaal baten PB 2017-2020 | 207.789 | 205.580 | 204.833 | 205.278 |
Saldo Programmabegroting 2017-2020 | 169.386 | 171.923 | 170.357 | 169.362 |